ST.Dennis - Reisverslag uit Zákynthos, Griekenland van Melissa Hoeve - WaarBenJij.nu ST.Dennis - Reisverslag uit Zákynthos, Griekenland van Melissa Hoeve - WaarBenJij.nu

ST.Dennis

Door: Melissa ter Hoeve

Blijf op de hoogte en volg Melissa

23 Augustus 2007 | Griekenland, Zákynthos

Yasou,

vandaag 23 augustus weer even bericht uit het hete zakynthos. Vandaag zo'n 42 graden. Ik ben er al aan gewend. Hoe zal het worden als ik weer in het koude kikkekland kom? jeetje.. Daar moet ik even niet aan denken. Eind oktober, dat betekend je winterjas aan. Of het weer in Nederland moet zo harry in de warry zijn dat de zomer dan eindelijk tevoorschijn komt. Maar die hoop heb ik niet.
Gisteren weer heerlijk een vrije dag gehad en deze uiteraard weer vertoefd met mijn favo buschauffeur. Spiros heeft een een motor gekocht, honda. Mooi, groot en totaal mijn ding. Motor rijden, heerlijk! We zijn vroeg vertrokken om een eigen eilandtour te maken per motor. We zijn door de kleine dorpjes gereden, scheepswrak, kerkjes en uiteindelijk gezwommen in agios limnionas. Een ontzettend helder meer omgeven door grotten. Ontzettend bijzonder. Omdat hij me niet vertelde dat we deze tour gingen maken had ik uiteraard mijn camera niet meegenomen.Maar niet getreurd, we gaan deze tour nog 1 keer maken voordat ik wegga. Het was een heerlijke relaxte dag. De beste en mooiste vrije dag die ik in deze vier maanden heb gehad.
Die avond heb ik op de balkon van Christina een calinico wijn gedronken. Al met al perfect.
Vandaag weer een drukke dag achter de rug. het is hier nu acht uur s'avonds, dus dat betekend dat ik alweer elf uur aan het werk ben. bezoejes, administratie en wat excursies verkocht.
Morgen is het 24 austustus en dat betekend een ontzettend groot feest hier op het eiland. Het is ST.Dennis day. Ik zal het jullie wat duidelijker uitleggen.
Hier op het eiland gelooft iedereen heilig in Agios Dionissios. Afkorting " Dennis". Dennis leefde ongeveer 300 jaar geleden in het dorpje anafonitria. Dit in de westkust van zaky. Ook wel het oude gedeelte genoemd. Hij leefde daar in een klooster. Deze staat er overgens nog steeds. Er gaan ontzettend veel verhalen over hem ten ronde. Was je in die tijd ziek, maakte hij je beter. Had je iets gedaan wat absoluut niet kon moest je aan dennis zijn deur gaan hangen om vergevenis te vragen. Goed jullie kennen het wel, het allah en jezus verhaal.
Toen is hij uiteindelijk overleden. De grieken wilde toen weten of hij ook daadwerkelijk heilig was. Hier doen ze dat doormiddel van opgravingen. Ga je dood, na tig jaren graven ze je weer op. Ben je dan nog helemaal in tact, dus dat je huid nog helemaal goed is, ben je heilig verklaard. Bij Dennis was dit uiteraard het geval. Hij moest toen ergens begraven worden waardat hij omgeven was met alle heilige gedoetjes. Dot werdt de kerk in Zakynthos- stad. In deze kerk ligt hij in een glazen kist. Hij is wel gemumifiseerd. (kan de puntjes niet vinden) Die kist die is gesloten tot aan zijn enkels omdat de grieken daar komen om zijn voeten te kussen.De luitjes hier zijn dan ook helemaal fan van hem. Zodra ze bij hem komen gaan ze huilen en kussen die voeten zoals die nog nooit gekust zijn. Mannen heten hier ook vaak Dennis. Ze lopen met kettingen rond met zijn gezicht erin. Ook als ze voorbij de kerk lopen slaan ze twee maal een kruis. Zo ook Spiros. Morgen is zijn dag. Zijn sterfdag volgens mij. Daar is nog wat onduidelijkheid over maar ik gis dat het dat is. Er is een grote markt, vuurwerk muziek enz. Om 19.00 uur wordt dennis de kerk uit gesjouwd. De bevolking draagt hem met kist en al door de stad. Wat ik kan verwachten is het volgende: hysterische grieken die op de grond gaan liggen in de hoop dat de kist over hun lichaam gaat. Mensen die gaan huilen, bidden, zingen en gaan vragen om hulp. Bijzonder. Heel bijzonder. Ik ben ook ontzettend blij dat ik dit mee ga maken. Het grootste feest en een groot stuk history en cultuur. Prachtig. Als klap op de vuurpijl wordt rond 21.00 uur vuurwerk afgeschoten. In alle vormen en maten.
Vanavond ga ik met Denise naar de markt toe om alvast te kijken en te kopen. Ook het centrum zal versierd worden. Het enige nadeel van deze dag, nouja twee nadelen die eigenlijk alles met elkaar gemeen hebben is: GIGA drukte!! En die verwaande, arrogante maar vooral erg into there self Italianen gaan massaal de ferry op. NU! op dat moment besluiten ze weg te gaan. Je raadt het al ze moeten naar het centrum toe om op deze gigantische boot te stappen. Dus een chaos. we gaan ook niet met de auto want die kunnen we never nooit niet kwijt. We proberen net als alle hondertachtigduizend andere een taxi te krijgen. Ik laat jullie uiteraard weten hoe deze bijzondere dag gaat verlopen. Nu ga ik naar de dokter om mevrouw met gebroken teen te helpen aan een fit to fly pass. Daarna heerlijk een griekse salade naar binnenwerken en dan op naar het centrum waar het allemaal gaat gebeuren.

Dikke kus liefs

  • 24 Augustus 2007 - 11:00

    Kim:

    Ha melissa!

    Ben benieuwd naar je verhalen op de feestdag! Leuk hoor!

    Ben al begonnen bij mijn nieuwe baan! Mijn eerste week zit er bijna op! Het gaat goed, even wennen aan hun werkwijze en heb een hoop info gekregen over vanalles! Maar alle collega's zijn er aardig en iedereen helpt je!

    Mijn afscheidsfeest was ook erg gaaf! Als verrassing namen me ze mee naar Uden om te karten en te steengrillen! Was gaaf man! Ik nog nooit gekart..! Erg gaaf! Het was onwijs gezellig en vond het erg tof dat ze dit allemaal voor mij hadden geregeld! Ook heb ik van anouk een kalender gekregen, zelfgemaakt met allemaal foto's ed erop! Ook jij staat erop! haah! erg gaaf is tie!

    Verder gaat alles zijn gangetje hier!

    Succes daar en feest ze vandaag!

    Liefs Kim

  • 24 Augustus 2007 - 15:54

    Sandra:

    Hey tuttebel!

    Lekker man, 42 graden.. Ik wou dat ik geen huis gekocht had maar gewoon naar griekenland was vertrokken !!! (grapje)

    Over het huis gesproken.. Jaja.. Je raad het nooit.. WE HEBBEN DE SLEUTELLL!! Nouja.. We.. Bart zit intern in weert. En ik moet nu al over een week het huurappartement (dat jij nou nooit gezien hebt!) uit. Dus uhm, drukke daagjes aangezien ik nou ook fulltime op 't advocatenkantoor bezig ben!

    Maargoed, mijn ouders weten het nog niet maar ik ga denk daar maar een weekje vertoeven.. Wonen zonder koelkast en fornuis is niet te doen! (ik hoop dat ik het ze gevraagd heb voor ze dit lezen ......)

    Zeikende mensen? Gooi ze ff voor je griek voor de bus! Haha! Maar je komt eind oktober dus? Ik dacht in november pas! Beter! Weet je al een precieze datum? of moet je die ticket nog regelen en doen of wat? Het eind komt in zicht !! En daarmee ook de terrasjes pakken,.. Kunnen we een x in etten doen nou! Spannennndd.. (not)

    Nou mellebel, ik ga mijn pizza kanen en weer naar m'n andere baantje toeee..

    Love you girl! APPELTJE

    X San

  • 24 Augustus 2007 - 21:00

    Mams:

    Mel..

    Ik hou het vandaag heel, heel kort: waar blijven de nieuwe foto's???????????

    Kuzzzzzzzzzzzz x

  • 25 Augustus 2007 - 10:00

    Antie:

    Hé MelisKikkervis,
    Tjee, jouw mams is inderdaad wel héééél erg kort dit keer.
    Maar eerlijk gezegd valt er ook weinig te melden vanuit het grijze bredase. Overvolle wegen, files etc wordt dit weekend verwacht, vanwege afsluitingen, wegwerkzaamheden, terugkerende vakantiegangers en.... strandbezoekers nota bene ??!!! Het zal, in je blote bastje, tandjesbijten zijn op het strand. Het ziet er niet naar uit dat de zon door de dikke grijze massa heen gaat breken.

    Nou nou Melis, 42 graden, achter op de Honda, de privé gids, die je toevallig héél leuk vindt, de mooiste romantische plaatsjes bezoeken, joúw eiland verder verkennend, zwemmen in een sprookjesachtig meer........ Ik snap het, héél relaxed en bijzonder.

    Hoop trouwens dat je heelhuids uit al dat feestgejoel bent gekomen.
    Een hoop gedoe rondom deze 'Holy Dennis".

    Ondertussen zie ik, wonder boven wonder, af en toe een zonnestraaltje verschijnen. Ik ga rennen om er een paar te vangen
    toedeloetie, tot gauw weer
    kuskus, ook van Steef
    Antie

  • 11 September 2007 - 07:45

    SNOOOOF:

    HEEEEE KNODDA MELLL!! Sorry dat ik al zo lang geen berichtje meer heb achtergelaten!!
    Heb t best druk gehad en zit nu sinds 3 weken op mn nieuwe school! Gelukkig valt t alles mee, moest er alleen wel weer aan wennen hoor om na een jaar weer in de schoolbanken te zitten!!!
    ik ga je van de week ff bellen want het is fucking lang geleden dat ik je gesproken heb!!
    Lees net dat je eind oktober al terug komt!! Beter ouweee dan kunnen we ff lekker gaan zuipen!! op vrijdagmiddag!! als vanouds! Wanneer ga je dan eigenlijk naar australie?? hoelang ben je thuis.. toch wel n tijdje he.. ??! NOu schattie ik bel je deze week dikke kussss lovee youuuu snoooooooooooooooooooooooooof snoddaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa kloddaaaaaaaaaa

  • 21 Augustus 2016 - 08:39

    Natasja Wagemakers:

    Hi! Ik weet niet wie je bent en ben per toeval bij je reisverslag gekomen maar wat schrijf je hilarisch! Wilde wat informatie over de feestdag van St Dennis weten en jouw twee reisverslagen daarover hebben mijn ochtend gemaakt. Ik zag dat het in 2007 geschreven is dus misschien is het ook ontzettend grappig om het zelf terug te lezen! Bedankt voor de informatie die ik ergens anders niet eens had afgelezen omdat het er zo saai zou staan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Zákynthos

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2008

Doeg aussie, hallo Breda

03 Januari 2008

2008

28 December 2007

heb even geen titel..

21 December 2007

surfen and sunburn

16 December 2007

on the road again
Melissa

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 899
Totaal aantal bezoekers 31908

Voorgaande reizen:

01 December 2007 - 02 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: